Nieuwe media, oude gewoontes

Terug thuis na een weekje vakantie aan zee. Zonder internet, kranten of tijdschriften en zelfs bijna zonder boeken, al had ik wel 'Verzonnen vrouwen' van Johan Vandenbroucke meegenomen. Nu ben ik klaar om er weer volop tegenaan te gaan. In mijn agenda staat 28 mei immers in het rood omcirceld, dan staat de 20 km van Brussel op het programma. Alvorens de regen te trotseren voor een duurloop van 1h45 neem ik zonder veel enthousiasme mijn mails door. Het kaf van het koren scheiden krijgt in dit spam-tijdperk een geheel nieuwe dimensie. Het stapeltje recencieboeken groeit ondertussen aan:

  • Laurent Graff, de man die op reis ging (Nijgh & Van Ditmar)
  • Fred Vargas, de terugkeer van Neptunus (De Geus)
  • Jan Siebelink, knielen op een bed violen (Zoem, luisterboek)

Ik recenseerde vorig jaar 'Knielen op een bed violen' en nu kreeg ik dus de cd-versie toegestuurd. Het volledige boek voorgelezen door de auteur, de cassette bevat in totaal liefst 16 cd's. Luisterboeken zijn duidelijk aan een opmars bezig. Zaterdagen associeer ik echter nog steeds met oude zwart-wit films en krassende lp's, niet met audioboeken. Of om Maarten 't Hart (Het woeden der gehele wereld) te citeren:

"..., zomin als we wisten dat we in het cd-tijdperk stiekem zouden terugverlangen
naar de ruisende platen met hier en daar een tik erin,
die platen die je vaker draaide naarmate je er meer van hield.
Hoe heviger ze ruisten, hoe groter de liefde.
Aan de ruis kon je horen hoe dierbaar ze waren,
en daarin school iets bekoorlijks,
iets dat nu volledig verloren is gegaan."

Het Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) heeft de hele zomer lang ouderwetse platenhoezen aan zijn muren hangen. Het vinyl is dus letterlijk "rijp" voor het museum. De geselecteerde hoezen zijn allen ontworpen door kunstenaars. Denk aan Dalí, Richter of Warhol. Maar ook Fernand Léger, Jean Dubuffet, Joseph Beuys en Pistoletto. De meeste tentoongestelde hoezen komen uit een indrukwekkende Belgische privécollectie. Het formaat van 30 op 30 cm leende zich veel beter tot kunst dan het kleine cd-formaat. Met iPods en andere MP3-players is "artwork" al helemaal overbodig geworden.



Vinyl. Platen en hoezen van kunstenaars
( MACBA, tot 3.9.2006)

Meer info: www.macba.es en www.sonar.es

Technorati tags: