Blogosphere enquête

Mannen webloggen vooral om hun sterke mening te kunnen uitdragen, om er geld mee te verdienen dan wel hun bedrijf of werkgever er mee te promoten. De vrouwelijke weblogger ziet webloggen voornamelijk als een vorm van ontspanning. Dit blijkt uit onderzoek dat in het kader van de Dutch Bloggies en in opdracht van Startlog.nl is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel. Aan het onderzoek, gepresenteerd tijdens de uitreiking van de Dutch Bloggies (d.d. 20 maart jl.), hebben 338 van de bijna 1.500 bij Startlog.nl aangemelde webloggers meegedaan.

Verder valt op dat de mannelijke weblogger andere websites als hun belangrijkste nieuwsbron zien, waar de vrouwelijke webloggers aangeven andere mensen en contacten als belangrijkste bron te gebruiken. Ook komt naar voren dat vrouwen veel meer behoefte hebben aan technische ondersteuning en inzicht in de cijfers bij het opzetten van een weblog dan mannen. Zo zijn helaas ook op het internet de klassieke man/vrouw rolpatronen aanwezig (Bron Persbericht Startlog)