Een kleine ritselende revolutie

Dichter en voormalig organisator van de poëziezomer van Watou Gwij Mandelinck heeft in Brugge het project "Een kleine ritselende revolutie" voorgesteld. Vorig jaar stopte Mandelinck na bijna dertig jaar de poëziezomer van Watou. Van 10 december tot 23 mei 2010 organiseert hij een project in en rond het gemoderniseerde Guido Gezelle-museum in Brugge. De website van het museum zou ook best eens gemoderniseerd worden, er is amper info te vinden. Wel heel fraai en informatief is de site van het Gezelle-archief met informatieve gegevens over Gezelle en zijn tijd. Het project is het resultaat van een samenwerking van de Openbare Bibliotheek Brugge en het Centrum voor Nederlandse Letterkunde van de Universiteit Antwerpen met de steun van het Max Wildiersfonds van de Vlaamse Gemeenschap. Maar back on topic: voor het nieuwe initiatief hevelt de organisator Gwy Mandelinck het concept van Watou over naar Brugge dat zich wat graag wil profileren als literaire stad. De eerste editie krijgt de titel Een kleine ritselende revolutie mee, naar een vers van Lucebert:

ik draai een kleine revolutie af
ik draai een kleine mooie revolutie af
ik ben niet langer van land
ik ben weer water
ik draag schuimende koppen op mijn hoofd
ik draag schietende schimmen in mijn hoofd
op mijn rug rust een zeemeermin
op mijn rug rust de wind
de wind en de zeemeermin zingen
de schuimende koppen ruisen
de schietende schimmen vallen

ik draai een kleine mooie ritselende revolutie af
en ik val en ik ruis en ik zing