>
- Link ophalen
- X
- Andere apps
Er zijn enkele scharniermomenten in een leven, veertig jaar worden is er zo één. Met tram vier in zicht realiseer je plotseling hoeveel bagage je moet meezeulen. De helft van je leven is gepasseerd en vanaf dan denk je iedere keer dat er iets gebeurt, dat het misschien wel de laatste keer zal zijn. Voor de protagonist uit “Vergeef me”, de nieuwe roman van gewezen reclameman Frédéric Beigbeder is het allemaal nog wat erger. De openingszin zet meteen de toon: “In het jaar dat ik veertig werd, werd ik gek”. Net als in het veelbesproken "Euro 14,99" worden opnieuw de belevenissen verhaald van de megalomane Fransman Octavo Parango. Zijn verhaal leest als een lange en wervelende schuldbekentenis. Hij werkt inmiddels als modelscout in Moskou en heeft net een scheiding achter de rug. Zonder bagage – om zich zo licht mogelijk te voelen en voort te bewegen– trekt hij als een hedendaagse nomade rond. Op zoek naar het mooiste meisje van Rusland dat het gezicht moet geven aan de nieuwe campagne van de cosmetische producten van l’Idéal. Het is het ideale excuus voor een losbandige leven zonder al te veel verantwoordelijkheid. Niet zonder enig genoegen merkt hij op dat hij geen vaderland, geen wortels en geen relaties meer heeft. Zijn enige verjaardagscadeau is eenzaamheid. Hij doet zich tegoed aan ettelijke lijntjes coke en koketteert met zijn zelfgekozen ballingschap, terwijl hij er alles aan doet om zich een jeugdige imago aan te meten en ten strijde te trekken tegen alle mogelijke ouderdomsverschijnselen. Grijze haren trekt hij eigenhandig uit. In bars van bedenkelijk allooi laat hij zich omringen door de mooiste deernes die Moskou rijk is. Hoe jonger en hoe gewilliger, hoe meer kans op een modellencontract. Al deze meisjes ambiëren immers via modellenwerk de rijkdom uit het westen. En dan gebeurt het toch opnieuw, ondanks zijn blasé-zijn wordt de hoofdfiguur opnieuw verliefd, op de bloedmooie en amper veertienjarige Lena Dojtsjeva en met zijn verjaardag in zicht weet hij dan al dat er geen weg terug meer zal zijn en hij onherroepelijk met zijn hoofd tegen de muur zal knallen. Maar wie zal hij in zijn val meesleuren?