20 km van Brussel (31 mei 2009)

De voortekenen waren slecht, een hooikoortaanval met kortademigheid en tranerige ogen op zaterdag en zondagmorgen. Het gras afrijden was niet zo'n goed idee. En door vorig jaar niet deel te nemen kreeg ik een plaatsje in de allerlaatste startbox i.p.v. vooraan. Mijn voorspelling dat ik ruim 20 000 lopers ging moeten passeren kwam dus uit. Ik was wat laattijdig en nam helemaal achteraan in het pak plaats. In de immense massa kon ik mijn tempo de eerste kilometers nooit halen. Sommige lopers voor mij die bij de tunnels plotseling besluiten om de hellingen op te wandelen ipv te lopen etc. Telkens weer inhalen, slalommen, afremmen, versnellen. Zes kilometer in 31 minuten, zeven minuten verlies op mijn normale begintempo. Pas na km tien (46:57) en na de tunnels kon ik wat sneller beginnen lopen. Er waren gelukkig veel bevoorradingen want het was echt snikheet in de brede zonovergoten Brusselse lanen. Ik finishte uiteindelijk in 1:33.

Het lijkt een mindere tijd na mijn 1:30 op de halve marathon op hetzelfde zware parcours maar gezien de omstandigheden kan ik niet anders dan tevreden zijn. Ondanks mijn hoge startnummer van 22.766 eindigde ik uiteindelijk als 2.361 ste in het eindklassement. In mijn leeftijdscategorie haal ik een 93/852 plaats en bij het Be.team een 39/658 plaats. Een pluim tenslotte naar de perfecte organisatie van deze jubileum-editie van deze stratenloop die in 1980 met 5.679 deelnemers begon. Nu nemen ruim 27.000 lopers aan dit populaire loopevenement deel. En ook de logistieke omkadering van het .BE Team was perfect. Kleedkamer in de Wetstraat, leuke hostessen en gratis drank en versnaperingen na afloop. Voor herhaling vatbaar dit initiatief! Ik zou nu best een rustpauze inlassen maar rust roest en de zomerse strandlopen komen er snel aan.

Verder lezen: