Knokke 10K (2009)

May Day 2009: een zonovergoten dag aan zee. Ik ben na de marathon van Parijs en Oostende 10k al aan mijn derde loopwedstrijd van het seizoen toe. Voor het eerst loop ik de wedstrijd in het "Nice" van de Vlaamse kust. In totaal doen liefst 4350 lopers mee in Knokke. Wat iedereen mij voordien zei, klopt ook: het parcours is enig mooi. De stratenloop brengt ons langs enkele toeristische trekpleisters van Knokke-Heist. De start is in de Albertlaan, vervolgens wordt er gelopen langs de Elizabethlaan, de Zeedijk, Het Zoute, het Koningsbos en de Oosthoek om aan te komen op het Gemeenteplein.
Mijn start is erg snel. Ik passeer km 4 na 15:25. Dan verlaten we de kustlijn en lopen we door het mondaine Het Zoute, villa's kijken als het ware, hier verlies ik wat vaart, ik zie geen kilometeraanduidelingen en zit in het zog van een groepje dat net boven de 4:00/km loopt. Het is erg warm en de stroken door het bos zorgden voor wat afkoeling. Te laat realiseer ik mij dat de hazen met de witte ballonnen (40 min) steeds verder voor me uitlopen en dat ik uit mijn comfortzone weg moet. Km zeven passeer ik pas na 29:15. Een heel forse en langgerekte eindsprint brengt me op een netto eindtijd van 40:14. (4:01 / km, 14,913 km/u) Ontgoochelend om weer net boven de 40 min te eindigen maar de conditie blijft super en de snelheid in mijn sprint was zeer hoog dus ik had nog overschot en finishte wederom in de top 200. Een zalige, lange massagebeurt deed nadien wonderen.

Volgende afspraak: Brugge 15K (zondag 10 mei).

Officiële uitslagen vind je op de site van Knokke Heist en uiteraard ook op Running Tour

Top-3 mannen Knokke 10 K
1. Hans Janssens 29:03
2. Lander Van Droogenbroeck 29:08
3. Koen Wilssens 29:36

Top-3 vrouwen Knokke 10 K
1. Veerle Dejaeghere 33:13
2. Elke Van Hoeymissen 34:42
3. Isabelle Sluysmans 34:55