Bookcrossing: de hele wereld als bibliotheek

Ik geloof dat ik een probaat middel tegen mijn verzameldrift gevonden heb. Vanaf heden doe ik mee met de Bookcrossing beweging. Bezie het als een homeopathische therapie: afstand doen van een aantal van je geliefde en minder geliefde boeken. De hele wereld als bibliotheek, dit is immers het democratische concept van BookCrossing. Daarvoor staan ook de drie Rs: Read, Register, Release (Lezen, Registreren, Loslaten).

Hoe werkt het? Als lid van BookCrossing registreer je een boek op BookCrossing.com. Dit boek krijgt dan een uniek nummer (BCID) en aan de hand van dit nummer kun je dan zijn weg vervolgen. Dan wordt het boek vrij gelaten: je legt het in een café, in een treincoupé of je schenkt het iemand. De fantasie is onbegrensd. De vinder van het boek geeft de BCID in op de website, registreert zichzelf en kan dan in een journal entry aangeven, waar het boek gevonden is en wat zijn mening over het boek is. En dan laat hij of zij het boek weer vrij. Meer info vind je op dit forum.

Het eerste boek dat bibmanblog vrijgeeft is 'De conference en andere verhalen' van Jo Van Damme (Vrijdag, 2009). In dat boek heb ik volgend label aangebracht: I've registered this book at BookCrossing.com so I can track its journey through this world. Please go to http://bookcrossing.com/journal/7578866 to let me know you found it, then read it and/or pass it on for someone else to enjoy. Thank you!

Er zijn twee opties: of je gaat voor de wild release of voor de controlled release. In dat laatste geval schenk je het boek weg aan een leesclub of kennis. Ik opteer voor de wild release, alhoewel ik zo'n vermoeden heb dat een boek van Jo Van Damme door iemand zal opgepikt worden die nog nooit van het internet zal gehoord hebben. Veel tracking zit er in dat geval niet in.

Nog wat statistische gegevens: België heeft 3014 BookCrossers: 832 BookCrossers hebben 12733 boeken geregistreerd en 600 BookCrossers hebben 6324 boeken losgelaten. Hoog tijd om die cijfers wat op te krikken. (bron)

"A book is not only a friend, it makes friends for you. When you have possessed a book with mind and spirit, you are enriched. But when you pass it on you are enriched threefold."
-Henry Miller