Follow a Museum

In een artikel in Knack van Jurgen Masure wordt uit de doeken gedaan hoe de Belgische musea de digitale trein dreigen te missen. In België is er volgens cultuurwetenschapper Martijn Stevens nog veel werk aan de winkel. Websites zijn te statisch. De meeste musea wagen zich nu pas op sociale netwerksites als Facebook en YouTube. Op wetenschappelijk vlak steekt het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Brussel met kop en schouders boven de rest uit. De hele collectie staat online, wat het academische onderzoek alleen maar ten goede komt. En de website van Bozar ten slotte beschikt over podcasts, een webwinkel en biedt 'informatie in de diepte' aan. 

Cultuurwetenschapper Martijn Stevens (30), verbonden aan de Radboud Universiteit van Nijmegen, promoveerde op een proefschrift over de digitalisering in de kunstmusea, neemt Tate Britain als voorbeeld. Officieel telt het Tate vier musea, maar de website wordt via channel.tate gezien als een volwaardig kunstinstituut. Ook Twitter wordt nog bitter weinig door onze musea gebruikt. Enkel Z33, het S.M.A.K., Bozar, MSK en MOWA zijn al op de kar gesprongen. Nochtans volgen heel wat kunstliefhebbers musea op Twitter. Het initiatief '#Follow a museum' wil dat aantal alleen maar aanwakkeren. België was de grote afwezige en ontbreekt dus in de landenlijst. Er is dus nog wat werk aan de winkel. Hier vind je een lijst van @creatingthepast met de Belgische musea die wel al institutioneel twitteren.