Bibman in Parijs

Bibman in Parijs (3-5 april 2010). Niet voor de marathon deze keer maar voor een citytrip tijdens het Paasweekend. Het weer was zoals het hoort te zijn in april: grillig. Met vele zonnige momenten maar ook af en toe een fikse regenbui. Waar kan je in dat geval beter schuilen dan in een koffiebar of boekenwinkel? In Mona Lisait vind je heel veel afgeprijsde museumcatalogi en fotografieboeken.

In het hart van Parijs kan je nu - net als in Brussel trouwens- makkelijk fietsen huren (Via Velib). Het eerste halfuur is zelfs gratis. Je moet wel een beetje kamikaze zijn om je tussen het drukke autoverkeer op de boulevards te wagen.

Rustpunten waren de vele parken en pleinen. Op zondagmorgen liep ik na een heel uitgebreid ontbijt mijn rondjes in les Jardins des Tuileries. Tijdens het strectchen vroegen (andere) toeristen mij herhaaldelijk de weg (sic). Ik trachtte naar goede Parijse traditie zo arrogant mogelijk te antwoorden in mijn variant van de Franse taal. Een citaat van Mark Twain schoot mij te binnen: "In Paris they simply stared when I spoke to them in French; I never did succeed in making those idiots understand their language."

Het plezier om tussen le Louvre en Place de la Concorde te lopen ebde snel weg toen mijn linkerknie weer begon te haperen. Na zeventig minuten diende ik al te stoppen. 's Namiddags klaarde de lucht helemaal op en bleken vele boekenwinkeltjes langs de Seine toch open te zijn. London is aardig maar Parijs blijft tot nader order mijn tweede thuis. Rien ne se peut comparer à Paris.

Meer foto's vind je hier.