Nieuwe uitdaging: Rursee Marathon

Na het uit volle borst zingen van ons volkslied heb ik vandaag op terras, met een pastis binnen handbereik, mijn loopplanning voor het tweede deel van 2010 samengesteld. Ik heb beslist om de Rursee marathon van 7 november te lopen. Dat is een trail marathon in het Eifel natuurpark, met een geaccidenteerd parcours rond een meer, voornamelijk op bospaden. Ik wou geen stratenloop als tweede marathon; de natuur leek me een beter idee. Als voorbereiding loop ik nog enkele strandlopen in augustus (Heist, Oostende). In september volgt de 15 km van Sint-Kruis. De Brusselse semi marathon (10 oktober) zal mijn laatste grote test zijn. Mijn Nederlandse collega Danniëlle verwittigde mij al deze Rursee marathon een mooi maar loodzwaar en heftig parcours heeft. Zij liep daar in 2008 de 16 km, haar boeiende verslag lees je hier. Na km dertig zie ik hopelijk de bomen nog door het bos. Er zijn meer dan tien beklimmingen (cfr. route map), waarbij de laatste berg van 500 meter rond het 38/39 km punt zit. Ik zal dus de nodige hill training in mijn trainingsschema moeten inlassen en ook veel boslopen. Tijden interesseren me deze keer niet echt, gewoon overleven en genieten van de natuurpracht in de herfst. Voor een PR kan ik immers beter een vlakke stratenloop uitkiezen. Om mijn nieuwe loopkalender te vieren heb ik in de late namiddag een pittige bosloop van 1 uur gelopen.