Van het vakblad
Digitale Bibliotheek rolde zopas nummer 6 van de persen. Daar kan je onder andere mijn artikel "
digitaal speelveld" over het Public Domain Charter lezen. Europeana publiceerde eind april 2010 het Public Domain Charter ter promotie van het publiek domein. Maar wat houdt dit Public Domain Charter eigenlijk in en wat zijn de consequenties? Voorts zijn er interessante bijdragen over mobiel internet en wat bibliotheken ermee (kunnen) doen, de nakende lancering van Google Editions en #followalibrary, de wereldwijde actie die twitterende bibliotheken in de spotlights plaatste. En uiteraard is er ook mijn nieuwe column in de reeks
Kladschrift van een museumbibliothecaris. Deze keer heb ik het over slow reading.
Leeswolf nummer 7 is ondertussen ook verschenen. Er zijn uitgebreide bijdragen over nieuw werk van Paul Mennes, Yves Petry, Héctor Abad en
Ippolito Nievo. Verder is er aandacht voor de Amerikaans-Britse graphic novel en het filmische aanbod van De Vliegende Hollander. Zelf bespreek ik de nieuwe romans van Tristane Banon,
François Lelord,
Justine Lévy en Karine Reysset. Het boek van de week is
Ondergrondse uren van de Parisienne Delphine De Vigan. De recensie van deze herfstige maar intrigerende roman kan je integraal op de site van
Leeswolf lezen.
Donderdag 28 oktober organiseert Leeswolf overigens een debat over de plaats van literatuurkritiek in de media. Locatie is het Antwerpse Letterenhuis. Onder de noemer
Papieren tijgers? zullen Matthijs de Ridder (De Reactor) en Frank Hellemans (
Knack) debatteren. Matthijs de Ridder verdedigt het standpunt dat een kritisch discours onmogelijk wordt in een omgeving waar de markteconomie primeert. Hij ziet de toekomst van de literatuurkritiek vooral op het internet. Hellemans ziet echter op die manier de literaire kritiek naar selectieve online niches verbannen worden. Later meer over dit ongetwijfeld boeiende debat.