De platenkoffer en leestafel van Benoît Cicchelero

Een nieuwe aflevering in de rubriek platenkoffer en leestafel. Na de Nederlandse schrijfster Jannah Loontjens, is het deze week de beurt aan collega blogger en bibliothecaris Benoît Cicchelero om zijn favoriete boeken en platen voor te stellen. Benoît is de man achter infocaris, een van de meest levendige biblioblogs in Vlaanderen. Wat boeken betreft heeft hij vooral een boontje voor de jeugdboeken van Jan Terlouw zoals "Koning van Katoren". Ook de fantasy van J. R. R. Tolkien behoort tot zijn favoriete literatuur. 

 "Mijn interesse is vooral gericht op verhalen met een meer geschiedkundige, fantastische of science fiction inslag. In de niet-fictie sectie zijn het vooral de geschiedkundige en encyclopedische werken die mij aanspreken. Niet omdat de rest mij niets zegt maar omdat ik die informatie grotendeels via mijn surfgedrag binnenkrijg. Mijn favoriet boek is dan ook mijn notebook. Die mij de mogelijkheid geeft om polyvalent om te gaan met de inhoud. Al zou ik voorlopig toch nog geen hele roman op mijn laptop kunnen lezen. Mogelijk wel op een tablet, afhankelijk van het e-papier en de mogelijkheden om de weergave van de inhoud te customizen (schaal en font oa.). Maar een papieren editie is natuurlijk nog steeds even welkom." 

Ook wat muziek betreft is hij een echte omnivoor. Hier gaat zijn voorkeur voornamelijk uit naar filmmuziek en soundtracks bij tv-reeksen, golden oldies, rock en rap. Aangevuld met meer recent ontdekte genres als Chaphop (Professor Elemental), Brithop en Nerdcore (MC Lars). 

 "Vaak heb ik crossmediale neigingen doordat ik een verhaal, beelden en geluid verweven zie. Als ik een bepaalde muziek hoor denk ik instinctief aan het verhaal en de beelden uit bijvoorbeeld een film en vice versa. Hetgeen resulteert in een hele brede muzikale smaak. Al zijn er wel muziekmakers waarvan ik echt alles goed vindt, zoals U2 , Blur , Madness , MC Lars , Professor Elemental, Nirvana, The Beatles, Eminem, Heideroosjes, Ennio Morricone, Hans Zimmer, Mozart, Tchaikovsky, Blink 182, R.E.M., en nog talloze anderen.

De platenkoffer van Benoît Cicchelero

Film en TV soundtracks 

Gladiator (Hans Zimmer)
The Rock (Hans Zimmer)
James Bond (John Barry)
Indiana Jones - The Last Crusade
A Fistfull of Dollars (Ennio Morricone)
Pink Panther (H. Mancini)
Sing! Sing! Sing! Benny Goodman
Oh Yeah - Yello
Quincy Jones - Soul bossa nova
Kid Rock - Bawitdaba
MacGuyver Soundtrack
Airwolf Soundtrack
A-Team Soundtrack

Klassiek

Georges Bizet - "Les Toreadors" from Carmen Suite No. 1
Richard Wagner - Ride Of The Valkyries
Dance Of The Sugar Plum Fairy - P.I Tchaikovsky
Gioachino Rossini : The Barber Of Seville - Overture
Sabre Dance - Aram Khachaturian
Also Sprach Zarathustra" by Richard Strauss
In the Hall of the Mountain King" by Edvard Grieg

Pop/Rap/Rock 

Madness - Night Boat to Cairo
The Verve - Bitter Sweet Symphony
MC Lars - Download This Song
The Rolling Stones - Paint it Black
Nirvana - Come As You Are
Dog Eat Dog - Whos The King
Run-DMC - Walk This Way
R.E.M. - Losing my Religion
DJ Kool - Let me clear my Throat
Gary Glitter - Rock and Roll (Part 1 - 2)
The Prodigy – Voodoo People
Bill Haley and The Comets - See you later alligator