Wie van muziek houdt weet onderhand wel dat Spotify heel Europa aan
het veroveren is. Ik ben dankzij de Zweden alvast van een van mijn
afwijkingen verlost. Sinds ik tot hun clubje ben toegetreden kan ik een
muziekwinkel voorbij lopen zonder de onbedwingbare behoefte te voelen
binnen te stappen. Eventjes snel alle platenbakken doorsnuffelen is
volstrekt nutteloos geworden. Helaas geldt dit nog niet voor
boekenwinkels. De liefde voor het gedrukte boek als analoog object
blijft me voorlopig te sterk. Met het geld dat ik bespaar door geen
platen meer te kopen, kan ik nu zelfs nog meer boeken aanschaffen. Ik
vrees dat deze verzameldrift nooit zal luwen.
Ondertussen passen de bibliotheken zich schoorvoetend aan de nieuwe
werkelijkheid aan. De veranderende interesses van het publiek en de
definitieve doorbraak van digitale muziek vereisen immers verrijkte
catalogi. Internauten zoeken gegevens die in één oogopslag kunnen worden
geconsumeerd. De gloednieuwe versie van Zoeken.Bibliotheek.be is daar
een prima voorbeeld van. Deze met AquaBrowser-technologie gerealiseerde
catalogus biedt nu links aan naar iTunes en Spotify. Met een simpele
muisklik kun je niet alleen doorklikken naar digitale muziek, maar ook
naar de e-books van DBNL en Google. De gebruiker vindt naast de
bezitskenmerken van een bibliotheekboek ook de flapteksten,
samenvattingen en recensies. Het lijkt allemaal heel logisch om deze web
2.0-functionaliteiten anno 2012 aan te bieden. Maar voor veel
bibliotheken staan er tussen droom en werkelijkheid nog steeds wetten en
budgettaire bezwaren in de weg.
Ook de catalogus van Europeana werd ondertussen aangevuld met links
naar sociale media als Facebook. En verrassend genoeg is ook de
bijhorende blog
vlot leesbaar. Het is met institutionele blogs vaak anders. De teller
van het erfgoedportaal staat inmiddels op vijftien miljoen boeken,
films, schilderijen en archiefdocumenten. Het blijft een opbeurende
vaststelling dat al meer dan 1500 Europese musea actief participeren. De
wereld wordt steeds digitaler en het einde is nog niet in zicht. Met
Europeana-Inside start een nieuw driejarig project.
Collection Trust
treedt op als coördinator met onder andere
Stichting Digitaal Erfgoed en
K.U.L. als partners. Ook het Museum voor Natuurwetenschappen zal
content aanleveren. Deze keer zullen we oude foto’s uit onze rijke
archieven opdelven.
Digitale nostalgie is geld waard. Zo telde Facebook onlangs een
miljard dollar neer voor het hippe Instagram. Al zullen de dertig
miljoen gebruikers en would-be fotografen ook wel meegespeeld hebben. De
waan van de dag blijft een onklopbare bestseller.