De
wereld gaat aan ondeugd ten onder. Op weg naar huis zag ik een man zijn
brievenbus legen. Geïrriteerd stond hij met alleen maar reclame in zijn
handen te wapperen. Hij keek schichtig om zich heen en propte
vervolgens alle reclamefolders doodleuk in de brievenbus van de buren.
Dat verklaart meteen waarom je reclame zo vaak in tweevoud in je bus
aantreft. Met dank aan de goede buren.
“I’m green – don’t print this email unless you really have to”, iets
van dergelijke strekking staat nu vaak als onderschrift in mails. Dat de
afzenders een ecologische voetafdruk van een dinosaurus hebben doet er
blijkbaar niet toe. Ik krijg er van de weeromstuit zin in om al mijn
berichten – in kleur – af te drukken. Het is zoals een oliebaron die
betweterig het belang van zuivere lucht propageert. Je raakt er ook
spontaan van in ademnood. Een app met een alarmsignaal voor
inconsequentie of egoïsme, dat zou een grote stap voorwaarts zijn.
Wie zich daadwerkelijk milieubewust wil noemen, kan beter een
praktische app als SuperWijzer gebruiken. Deze app beoordeelt ruim
15,000 producten die je in de supermarktketens vindt op hun milieu- en
diervriendelijkheid. Je hoeft enkel de barcode in te scannen en je
krijgt alle aanverwante wetenschappelijke informatie. Een ander aardig
Nederlands initiatief zijn de Show & Tell-sessies van Apps For The
Planet*. Die bieden een platform aan app-bouwers om ideeën en inzichten
uit te wisselen over het creëren van apps voor een betere wereld.
In de bibliotheek- en archiefsector is duurzaamheid vaak nog een
dubbelzinnig begrip. Het gaat dan in de eerste plaats over de digitale
duurzaamheid en het duurzaam bewaren van erfgoed. Toch is ook de
ecologische interpretatie van het begrip duurzaamheid aan een opmars
bezig. Vooral in de Verenigde Staten is de The Green Library Movement
actief. Going Green at Your Library* is daar een mooie illustratie van.
Het weblog biedt talloze praktische tips voor bibliothecarissen. Zo
schreef Madeleine K. Charney, bibliothecaresse in een Amerikaanse
universiteitsbibliotheek, een Sustainability Librarian's Manifesto.
Van de Generatie X wordt wel eens beweerd dat ze niet bepaald
uitblinken in maatschappelijke bekommernis en langetermijnvisie. Het is
nu aan de informatiewerkers van de internetgeneratie om te bewijzen dat
zij wel degelijk een duurzaam en groen beleid in de bibliotheken willen
invoeren. Ondertussen komt er geen blad meer uit mijn printer. Niet uit
idealisme maar door een ordinaire paper jam. Dat zal me leren.
Column geschreven in opdracht van Essentials en oorspronkelijk verschenen in Digitale Bibliotheek nr 7/8, 2012