Solange

Sinds haar veelbesproken debuutroman 'Zeugzoenen' is Marie Darrieussecq (1969) een van de meest besproken auteurs in Frankrijk. Haar debuut was grotesk met de gedaanteverwisseling van een parfumverkoopster in een varken. Het werd een onverwachte bestseller met 300.000 verkochte exemplaren en uitgaves in dertig verschillende talen. Niemand minder dan Jean-Luc Godard kocht de filmrechten op. In haar tweede roman 'Spookverschijningen' sloeg ze een heel andere richting in en werd de fantasie vervangen door de beenharde realiteit van een aftanende relatie. Sindsdien blijft ze regelmatig verrassend uit de hoek komen, zij het niet altijd in positieve zin. Zo werd ze al meerdere malen beschuldigd van plagiaat. Voor haar laatste roman 'Tom is dood' kreeg ze de banvloeken van Camille Laurens over zich heen. In haar nieuwe roman 'Solange' trekt ze de lijn door die ze in 'De baby' uitstippelde. Daarin schreef ze heel openhartig over de geboorte van haar eerste kind. Ze deed dit aan de hand van een verzameling korte overdenkingen tijdens het eerste levensjaar van haar zoon. 'Solange' is weliswaar minder autobiografisch getint maar ze hanteert dezelfde suggestieve en dagboekachtige stijl.

Darrieussecq had enkele jaren geleden al aangekondigd hommage te willen brengen aan Madame de la Fayette en haar klassieker 'La Princesse de Clèves'. En ze hield woord. Protagoniste is Solange, een jong meisje dat opgroeit in de woelige jaren tachtig. Setting is Clèves, een fictieve dorp in het zuidwesten van Frankrijk, en een duidelijke knipoog naar Madame de la Fayette. Maar Solange is in alle opzichtend de tegenhangster van de edelmoedige heldin uit 'La Princesse de Clèves'. Ze is vrijpostig en worstelt in de grenszone tussen kind en vrouw met haar ontluikende sexualiteit. Ze hoort op school allerhande wilde verhalen en gaat wanhopig op zoek naar een vriendje om alles zelf eens uit te kunnen proberen. Het is het typische verhaal van een puber die worstelt met het zelfbeeld en te weinig aandacht krijgt van haar omgeving. Broers of zussen heeft Solange niet en haar ouders zijn vaak afwezig. Haar moeder lijdt lijdt aan chronische migraine en haar vader is een notoir vrouwenloper. Het is vaak de werkloze buurman die zich om haar bekommert. Als een volleerde Lolita met nymfomane trekjes windt ze hem naderhand om haar vinger. Verleiden wordt haar nieuwe strategie en er is geen weg terug naar haar veilige kinderwereld.

 Fijngevoelige lezers zijn bij Marie Darrieussecq aan het verkeerde adres. Het aantal schutwoorden in deze roman is niet bij te houden. Het is de taal van jongeren die hun onzekerheid over de nieuwe broeierige, aardse lusten die ze voelen trachten te camoufleren met bruutheid. Wars van de weinig verheven stijl biedt het boek vaak herkenbare tafereeltjes uit de belevingswereld van pubers die hun lichaam zien veranderen. De nieuwsgierigheid naar de eerste kus en seks staat hoog op de agenda. Het zijn echter fantasieën en te hoge verwachtingen die gedoemd zijn om op een sisser uit te draaien. Zo zijn de eerste seksuele ervaringen van Solange in de lokale discotheek een afknapper van formaat. Marie Darrieussecq beschrijft het leven zoals het is, direct, rauw en zonder franjes. De aaneenschakeling van losse impressies, dagboekfragmenten, definities uit het woordenboek en flarden dialogen monden uit in een fascinerend, maar ook intreurig portret van een meisje dat losbandigheid met vrijheid verwart.

Recensie geschreven in opdracht van Vlabin-VBC en oorspronkelijk gepubliceerd in Leeswolf 2013, jaargang 19, nr 1.

Marie Darrieussecq: Solange (Meulenhoff, 2012) 
ISBN 9789029088541, 224 pagina's