De vergankelijkheid van strips en voetbal

Het is me wat de voorbije dagen. Jeugdhelden sneuvelen bij bosjes. Na sportverslaggever Rik De Saedeleer is het nu de beurt aan striptekenaar Didier Comès (1942-2013) om het tijdelijke met het eeuwige te verwisselen. Rik de Saedeleer is in mijn geheugen onherroepelijk verbonden met het wereldkampioenschap voetbal in 1986. De nachtelijke match België - Sovjet-Unie (4-3 na verlengingen) was een van de mooiste matchen uit de voetbalgeschiedenis. Ik had mijn wekker gezet maar denkend aan het voetbal kon ik niet slapen, en niet slapend dacht ik aan het voetbal. 'Jan blijf kalm. Ja, haha, haaa' riep Rik De Saedeleer enkele uren later terwijl ik een wild vreugdedansje inzette en iedereen in het huis wakker maakte. De striptekenaar Didier Comès (pseudoniem Dieter Herman) zal bij minder mensen een belletje doen rinkelen. Hij begon zijn loopbaan als industrieel tekenaar. In 1969 ging hij  als striptekenaar aan de slag bij het dagblad Le Soir. Comès publiceerde een handvol uitstekende graphic novels als "De schaduw van de raaf en "De wezel". Ik ontdekte zijn strips in het toenmalige stripblad Wordt Vervolgd. Hekserij en mythologie liepen als een rode draad door zijn zwart-witte oeuvre. "De dorpsgek van Schoonvergeten" werd bekroond met de prijs voor beste strip in Angoulême in 1981 en staat op 28 in de Tijdloze Strip Top 500. Een comeback in Angoulême was voorzien dit jaar, maar daar stak de man met de zeis een stokje voor. Daar is 'em, daar is 'em, maar voor de een helaas al wat vroeger dan de ander.