Geduld overwint alles


Vaak krijg ik het verwijt dat ik te weinig geduld heb. Ik beschouw dat echter als een compliment. Een groot gedeelte van je leven verspil je immers aan wachten. Hoe kleiner dat deel, hoe beter. Wat ik aan geduld mis, tracht ik te compenseren met relativeringsvermogen. Voor elke weg omhoog is er ook een weg omlaag. Ondanks deze filosofische benadering kreeg ik het onlangs op mijn heupen toen ik vernam dat de renovatie van onze bibliotheek opnieuw uitgesteld werd.

Twee jaar geleden schreef ik al een stukje over de bouw van onze nieuwe multifunctionele leeszaal. Optimistisch had ik het toen over 2013 als scharnierjaar. Onze nieuwe museumbieb zal nu echter ten vroegste in 2015 opgeleverd worden. De collega’s drijven inmiddels vrolijk de spot met dit nieuwe uitstel en vragen zich af of ze de verhuis nog voor hun pensionering zullen meemaken. Oudere collega’s zijn op hun beurt blij dat ze aan deze vervelende verhuisklus zullen kunnen ontsnappen. Een boekentoren met zes verdiepingen verhuis je niet in een handomdraai.

Vol bewondering luisterde ik tijdens het tweede DB Update congres naar de lezing van Francine Houben over de bouw van de nieuwe bibliotheek van Birmingham. De architecte van Mecanoo deed enthousiast haar architecturale visie uit de doeken. Als een baken en oase wil ze de stadsbieb in de openbare ruimte inplanten. Alle aanwezigen waren onder de indruk van haar totaalconcept. In dit spectaculair ogende gebouw zullen bezoekers niet alleen kunnen lezen of studeren, maar ook muziek luisteren, werken of elkaar ontmoeten. Het zal een centrum zijn waar cultuur, kennis en economie samen vloeien. Vijfduizend bezoekers per dag telt deze bibliotheek en men hoopt door de integratie van de verschillende diensten dit cijfer nog op te trekken. Op flickr1 kan je de evolutie van de bouwwerken volgen.

Tijdens de koffiepauze waren we het er allemaal over eens dat Birmingham er binnenkort een topattractie bij zal hebben. Net zoals toeristen in Parijs la Bibliothèque nationale bezoeken, zullen bezoekers in Birmingham niet naast de publieke bibliotheek kunnen kijken. Niet ten onrechte noemde Houben de bibliotheek de kathedraal van een stad. Ook de Belgische universiteitsstad Gent is ondertussen druk aan het plannen om in de Waalse Krook de bibliotheek van de toekomst en Centrum voor de nieuwe media op te trekken. Ondertussen wacht ik ijzig kalm op de renovatie van onze eigen leeszaal. Geduld overwint alles.

Column oorspronkelijk verschenen in Digitale Bibliotheek
Enhanced by Zemanta