Vijf belangrijke trends over het levensritme en de psychologie van de hedendaagse mediagebruiker kwamen aan het licht in een rapport van de
VRT-studiedienst. Aan ruim 3000 personen tussen 12 en 75 jaar werd gevraagd om gedurende een periode hun mediagebruik bij te houden in een dagboek met als parameters de mediamomenten, de dragers, het merk, het beluisterde programma, de locatie, live of uitgesteld.
Vijf trend in mediagebruik
Nieuws op de nuchtere maag
Meteen na het ontwaken raadplegen de gebruikers een of meerdere media:
radio(wekker), tablet en de smartphone. Ook tv wordt ’s morgens vroeg al aangezet.
Online is infokanaal
Online is voor jongeren het eerste kanaal voor nieuwsberichtgeving geworden.
Radio als waakvlam
Radio en tv zijn als traditionele media sterk in real timegebruik. Zij scheppen beleving en groepsgevoel omwille van de lokale verankering. De radio functioneert als waakvlam: zodra er iets in de wereld gebeurt, zijn de luisteraars op de hoogte.
Levensfase bepaalt mediamomenten
De sociale omgeving waarin iemand zich bevindt, bepaalt het patroon van het mediagebruik. Zo staan gepensioneerden los van het klassieke dag en weekritme. In jonge gezinnen zijn de kinderen voor bedtijd de dominante mediagebruikers.
Impact van tablet
De tablet kent geen specifieke mediamomenten maar wordt de hele dag door gebruikt. Voor video toont de tablet zich een uitermate geschikt kanaal, met de lancering van multimedia-app Stievie als gevolg.
Meer over dit MEMO-onderzoek in Varia 149 (Januari 2014)