Trends in mediagebruik

Media de klok rond. Bron: Varia 149.
Vijf belangrijke trends over het levensritme en de psychologie van de heden­daagse mediagebruiker kwamen aan het licht in een rapport van de VRT-studiedienst. Aan ruim 3000 personen tussen 12 en 75 jaar werd gevraagd om gedurende een periode hun mediagebruik bij te houden in een dagboek met als parameters de mediamomenten, de dragers, het merk, het beluisterde programma, de locatie, live of uitgesteld.

Vijf trend in mediagebruik  

Nieuws op de nuchtere maag 

Meteen na het ontwaken raadplegen de gebrui­kers een of meerdere media: radio(wekker), tablet en de smartphone. Ook tv wordt ’s morgens vroeg al aangezet. 

Online is infokanaal

Online is voor jongeren het eerste kanaal voor nieuws­berichtgeving geworden.

Radio als waakvlam

Radio en tv zijn als traditionele media sterk in real time­gebruik. Zij scheppen beleving en groepsgevoel omwille van de lokale verankering. De radio functioneert als waakvlam: zodra er iets in de wereld gebeurt, zijn de luisteraars op de hoogte.

Levensfase bepaalt mediamomenten 

De sociale omgeving waarin iemand zich bevindt, bepaalt het patroon van het mediagebruik. Zo staan gepensioneerden los van het klassieke dag­ en weekritme. In jonge gezinnen zijn de kinderen voor bedtijd de dominante mediagebruikers.

Impact van tablet 

De tablet kent geen specifieke mediamomenten maar wordt de hele dag door gebruikt. Voor video toont de tablet zich een uitermate geschikt kanaal, met de lancering van multimedia-­app Stievie als gevolg.

Meer over dit MEMO-onderzoek in Varia 149 (Januari 2014)
Enhanced by Zemanta