Einde van De Leeswolf (1995-2014)


De gevolgen van de besparingen in de cultuursector worden akelig concreet. Vlabin-VBC, uitgever van de boekentijdschriften De Leeswolf en De Leeswelp, gaat in vereffening. Vanaf het prille begin in 1995 schreef ik recensies voor De Leeswolf, toen nog Leesidee getiteld. Enkele maanden geleden stopte ik wegens tijdsgebrek mijn activiteiten als boekenrecensent voor Vlabin-VBC, niet vermoedende dat het enkele maanden later voor elke recensent zou eindigen. De uitgave van de twee tijdschriften wordt immers per direct stopgezet. Jaargang 2014 van de twee tijdschriften zal hierdoor niet meer afgerond worden. Dat is een serieuze aderlating voor de kritische en inhoudelijke ontsluiting van het actuele Nederlandstalige boekenaanbod, waarbij vooral de jeugdliteratuur geen platform meer krijft voor kritische beschouwingen. Ik vraag mij ook af wat er met de recensiedatabank zal gebeuren. De ontslagen redactieleden lieten nog weten dat ze zich in de komende tijd willen bezinnen over de mogelijkheden om op een kleinere schaal de tijdschriftwerking voort te zetten.