Het bewogen schrijversleven van Jean Stafford

Jean Stafford in a lonely place. Photo via Goodreads.
'Een van de grote ontberingen in mijn jeugd was dat ik nooit een fatsoenlijke plek kon vinden om onbekommerd te lezen' schreef Jean Stafford in haar kort verhaal getiteld A Reading Problem. 'Als ik probeerde om thuis in de woonkamer te lezen, werd ik voortdurend lastiggevallen door commentaren dat er te weinig licht was, en dat ik mijn ogen ging ruïneren. Ga buiten spelen, dan krijg je tenminste een blos op de wangen', was ook een veelgehoorde opmerking. 'Het zijn mijn ogen en ik oefen liever mijn hersenen zonder rode kaken', was de gevatte repliek van het alter ego van Jean Stafford (1915-1979).

In 1988 schreef David Roberts een biografie van deze fascinerende maar bijna helemaal vergeten Amerikaanse schrijfster uit het diepe zuiden. Ze leidde een kort maar woelig leven leidde met drie gestrande huwelijken en ging meermaals de strijd met de fles aan. De combinatie whisky en muziek doet de tijd ongelooflijk vlug voorbij gaan, liet ze zich ooit ontvallen. Haar bekendste romans zijn The Mountain Lion (1947) en The Catherine Wheel (1952). Met The Collected Stories won ze de Pulitzer Prize voor fictie in 1970. Helemaal vergeten zal ze dus nooit worden. Literaire rechtvaardigheid on the long run..

David Roberts: Jean Stafford: A Biography (Little, Brown, 1988)