Elektronische boeken: elk voordeel heeft z'n nadeel

Steeds meer boeken verschijnen eerst of ook als elektronisch boek.
De voordelen zijn groot: snellere publicatie 'on demand', minder milieubelastend, democratischer en vaak goedkoper dan papieren uitgaven.

En toch ben ik vooralsnog geen voorstander van e-books. Komt het omdat ik als bibliothecaris aan beroepsmisvorming lijd? Ben ik te nostalgisch?

Ik kan in ieder geval moeiteloos enkele redenen bedenken om e-books ongelezen te laten:

- je kan ze niet in bad lezen (al verkies ik een douche boven een bad);
- erger: je kan niet in bed lezen; of languit in de sofa;
- lezen op een draagbare computer lijkt nergens op (rapporten kan je op een laptop lezen, geen romans)
- het ritselende geluid van het omslaan van een bladzijde en de geur van het papier zijn onovertrefbaar;
- leesgewoontes tenslotte: hoe meer tijd je spendeert aan het in één ruk uitlezen van een boek, hoe minder aantrekkelijk het is om een e-boek te openen.

Het aanbod e-books wordt steeds groter, Microsoft verwacht dat in 2020 zo'n 90 procent van de boeken ook digitaal verkrijgbaar zal zijn. Ondertussen kijk ik reikhalzend uit naar de nieuwe boeken van A.F.Th. van der Heijden: Drijfzand koloniseren & Het Schervengericht, vooralsnog op papier.

Bronnen:

e-book nl
De Digitale Bibliotheek van de Nederlandse Letteren
Barnes & Noble

The right to read

Technorati tags: