De informatiespecialist en zijn klanten

Vorige week donderdag (27/04/2006) nam ik deel aan een studiedag in de Koninklijke Bibliotheek van België, georganiseerd door de Belgische Vereniging voor Documentatie (BVD):

De informatiespecialist en zijn klanten

Op het programma stonden volgende lezingen:
  • Informatie- en documentatiediensten en de klant: het belang van de marketing (Réjean Savard, Université de Montréal, Canada)
  • Vaststellen van informatiebehoeften in een bedrijfscontext (Mia Brugmans, Business Intelligence, InBev)
  • Naar een europese certificatie in informatie en documentatie: een voordeel voor de klant (Marc Van den Bergh, BVD)
  • Doorzicht en marketing in de sector van de gezondheidsinformatie (Llewellyn Losfeld, webmaster-documentalist FARES)
  • Klanten winnen: een kwestie van kiezen! (Bart van der Meij, Reekx, NL)
  • Een lastige klant ... wat nu gedaan? (Marc de Tienne, learning advisor FOPAS)

Marketing en bibliotheken, het blijft een moeilijk huwelijk. Openbare bibliotheken hebben weliswaar al aardig wat ervaring met geslaagde promotiecampagnes n.a.v. de bibliotheekweek. Wetenschappelijke bibliotheken en documentatiediensten kunnen gezien de steeds sneller wijzigende context niet anders dan ook op de marketingboot te springen. Hoe bewijs je immers de toegevoegde waarde van een documentatiedienst in het Google-tijdperk? Stof genoeg voor een afzonderlijke studiedag me dunkt.

Een voorbeeld van een geslaagde bibliotheekcampagne was 'wij missen u' van de Bibliotheek Spijkenisse, bekroond met de Marketing Award 2006 van de IFLA.

Met de campagne’ wij missen u’ heeft de bibliotheek een Award en een geldbedrag van 1000 dollar gewonnen. Met deze marketing campagne krijgen bestaande bibliotheekleden, die weinig lenen en toch lid zijn, een kaart in de bus met de tekst ‘wij missen u’. Achterop de kaart staat uitgelegd wat de bibliotheek hen te bieden heeft.Doordat de campagne simpel van opzet is, meer oplevert dan het kost én op een moeilijke en belangrijke doelgroep in de bibliotheekwereld is gericht, gaf dit de IFLA de doorslag om Bibliotheek Spijkenisse de Award toe te kennen.

Meer info:
Bibliotheek Spijkenisse
International Federation of Library Associations

Technorati tags: