Google verdringt universiteitsbibliotheek

Google verdringt universiteitsbibliotheek --- Ik verslikte mij vanmorgen bijna in mijn koffie toen ik dergelijke titel op de frontpagina van mijn dagblad las. Wat een sensatiezucht op de nuchtere maag. 'Onderzoekers KU Leuven waarschuwen voor toename plagiaat' ging het verder. Werd er voor het Google tijdperk dan niet geplagieerd?

'Dat een groeiend aantal eerstejaarsstudenten de universiteitsbibliotheek links liggen om wetenschappelijke informatie op te zoeken doen en vooral een beroep op zoekrobot Google of internetencyclopedie Wikipedia' las ik verder in het artikel. En dat onderzoekers van de KU Leuven waarschuwen dat het 'googelen' plagiaat in de hand werkt. 'Hoezo?' vroeg ik mij af. Waarom wijzen ze niet op het voordeel van internet om in een kort tijdsbestek relevante en interessante informatie en bronnenmateriaal te verzamelen, die desgewenst in de leeszaal kan opgevraagd worden. Maar neen dat is buiten de luiheid van de studenten gerekend die in de eerste plaats een beroep doen op de zoekmachine Google om hun informatie te vinden of geregeld op online-encyclopedie Wikipedia terechtkomen. Ja, en daar is toch niks mis mee als startpunt? Doch volgens de onderzoekers van de KUL is de millenniumgeneratie zo vertrouwd met het sprokkelen van informatie via internet dat ze zelfs voor het maken van papers en scripties de universiteitsbibliotheek links laten liggen. Nochtans beschikken campusbibliotheken over meer elektronische catalogi en databanken die ze op weg kunnen zetten naar wetenschappelijk verantwoorde artikels.

'De bibliotheek ontwikkelt nu een onlinecursus met modelopdrachten, waarin studenten leren hoe ze informatie kunnen opzoeken, beoordelen en gebruiken. Het project schiet ook de docenten te hulp, die binnenkort de cursus in hun eigen lessen zullen integreren.' luidt de conclusie. Mijn slotsom: dit is het schoolvoorbeeld van een ongenuanceerd artikel dat slechts één kant van de medaille belicht.

(Bron: De Morgen, 18.05.2007, pagina 1)