De ondraaglijke lichtheid van de google-generatie

The The British Library en JISC publiceerden op 11 januari een rapport over de zoekgewoonten van de zogenaamde 'Google generatie' (kinderen geboren na 1993).

De onderzoekers trachtten te achterhalen op welke manier jonge mensen met informatietechnologie overweg kunnen, en wat daarvan de implicaties zijn voor onderwijs en wetenschappelijke bibliotheek. Zo wil men zich een beeld vormen hoe toekomstige onderzoekers over zowat 5 à 10 jaar om zullen gaan met digitale bronnen. Het onderzoek werd - naast een uitgebreide literatuurstudie - gevoerd op basis van log analyse van British Library websites en zoekfaciliteiten. Er werd vastgesteld dat deze tieners niet echt die 'internetspeurneuzen' zijn die men vaak in stereotiepen van hen maakt. Zo is het een feit dat jonge mensen interactieve systemen verkiezen boven zogenaamd passieve en dat zij in het algemeen erg competent met nieuwe technologieën omgaan, maar dat maakt van hen absoluut geen "expert searchers". Ze houden van 'cut-and-paste', waardoor plagiaat en anekdotische kennis een serieus probleem worden. De snelheid waarmee zoekopdrachten gevoerd worden duidt er op dat slechts weinig tijd gespendeerd wordt aan het evalueren van de gevonden informatie (zowel op vlak van relevantie, accuraatheid of betrouwbaarheid van de gebruikte bronnen). Ze hebben onvoldoende inzicht in hun informatiebehoeften waardoor ze het moeilijk hebben om een effectieve zoekstrategie te ontwikkelen en verkiezen bijgevolg populaire zoekmachines boven door de bibliotheek aangeboden en aangekochte bronnen. (Bron: VOWB)

Volledig rapport:
Information behavior of the researcher of the future
- Executive summary - (pdf)

Zie ook: blogparty en Knack