Sportiefste ambtenaren lopen 20 km van Brussel

Zondag is het zover: het jaarlijkse loopfeest van de 20 km van Brussel. Werknemers die sporten zijn productiever, werken sneller en zijn minder vaak ziek. Alle bedrijven met enige naam vaardigen een team af naar de 20 km. Lopen is immers de meest zuivere sport die er is. Ook de federale overheid kon niet achter blijven. Het team van Belgium.be telt liefst 650 federale ambtenaren die voor een goed doel lopen, ten voordele van de ALS Liga. Het zou me verbazen als er bij die dapperen geen toekomstige secretaris-generaal, directeur-generaal of inspecteur-generaal zou zitten. Geen traditionele koffiepauze dus om 15:00 maar het startschot van de wedstrijd in het Jubelpark.

Zelf vertegenwoordig ik samen met Ken De Smedt van de ICT afdeling het Museum voor Natuurwetenschappen (KBIN). Mijn eerste deelname en debuut als loper met het team van HARTSTOCHT leverde een eindtijd van 1:45 op. Een jaar later werd dat 1:31. De halve marathon van Brussel 2008 liep ik tenslotte in 1:30, dus een tijd minder dan 1:30 zou heel mooi zijn. Het heuvelachtige parcours is immers hetzelfde. Vorig jaar nam ik niet deel dus ik start helemaal achteraan met nummer 22 766. Ik zal ongeveer 20 000 lopers moeten inhalen. Elke meter één dus. Hoe preciezer een doelstelling geformuleerd wordt, hoe groter de kans op slagen. Mijn beoogde loopsnelheid is 14 km/h. Via Wolfram|Alpha, de nieuwe gestructureerde, semantische zoekmachine, levert dat volgende "speed" Unit conversions op:

8.699 mph (miles per hour)
3.889 m/s (meters per second)
388.9 cm/s (centimeters per second)
0.145 mi/min (miles per minute)
208.8 miles per day
12.76 ft/s (feet per second)
765.5 ft/min (feet per minute)
45 932 ft/h (feet per hour)
0.2333 km/min (kilometers per minute)
336 km/day (kilometers per day)

Veel succes aan alle deelnemers! De weersvoorspelling ziet er alvast prima uit voor zondag.