Informatie aan Zee 2009

Het tweedaagse congres Informatie aan Zee van de VVBAD is alweer achter de rug. Wat me opviel was hoe diep de zee soms nog is tussen de traditionele bibliothecarissen en de meer innovatief ingestelde kenniswerkers. Argumenten die je twee jaar geleden tijdens het congres in Gent hoorde toen biblioblogs besproken werden, kwamen nu ook weer bovendrijven: het gemeentebestuur dat niet mee wil (in de OB-sector) of dat enkel de ICT-afdeling blogs mag opstarten. Ook vaak gehoord: het gebrek aan tijd. Web 2.0 draait juist om Do It Yourself. Patrick Vanhoucke - coördinator van het Bruno bibliotheeknetwerk en fervent blogger - sloeg de nagel op zijn kop met zijn pleidooi voor 'everyday I'm a librarian' en dat dit niet om 17u ophoudt. Maar net zoals bij de gebruikers is er dus ook bij de informatieprofessionals nog een kloof. Karolien Selhorst, beleidsmedewerker digitale bibliotheek en hoofdredacteur Digitale Bibliotheek, merkte in haar lezing over mediawijsheid op dat het aanleren van informatievaardigheden niet alleen bij kinderen, maar ook bij volwassenen noodzakelijk is. Ze merkte daarbij op dat voor een aantal leraars uit het basisonderwijs web 2.0 duidelijk een brug te ver is aangezien de kennis van web 1.0 geen evidentie is.

De tweede dag van de conferentie lag het accent op e-books. De introductie van digitale boeken bleek evenzeer geen evidentie. In het boeiende panelgesprek Top technologie trends werd het vergeleken met de introductie van de eerste wagen: een koets met een motor in. Net zoals de eerste e-readers nog steeds een bladerfunctie aanbieden. De inzet in het kursaal van Oostende was niettemin groot: innovatie is broodnodig om de toekomst van de sector te vrijwaren. 'Al wat niet digitaal is, bestaat niet' werd in de keynote van Hans Jansen gesteld. Maar we moeten ons geen illusies koesteren. Meer digitale content beschikbaar maken verhoogt niet per definitie de culturele participatie. Ondanks de lagere drempel stelde Tom Evens (Digitale tv als heiland voor erfgoed) dat via een kleinschalig gebruikersonderzoek vast. In concreto: dezelfde mensen die nu naar toneel gaan kijken, zullen ook van de video on demand service gebruik maken. Een nieuw publiek aanboren zit er niet in. De uitspraak dat 93 % van de gebruikers tevreden is met de zoekresultaten in Google verraste mij, maar het bleek volgens archivaris 2.0 om studenten te gaan wat het alvast een stuk geloofwaardiger maakte. Meer gebruikersonderzoek is alvast vereist.

Andere opvallende vaststellingen: middelen en personeel voor e-depot (KB NL) zijn zowat het tienvoudige van onze KBR (keynote H. Jansens). De interactie en feedback van het publiek was bij een aantal lezingen aan de magere kant. Mijns inziens spelen daar een aantal factoren een rol: soms overweldigd door de inhoud, teveel respect voor het tijdslot en vooral onze voorkeur om de vraag of opmerking tijdens de pauze face to face aan de spreker te stellen. Het programma was afwisselend en veelzijdig, al was het aantal buitenlandse sprekers relatief beperkt. Gedegen en enthousiasmerende voordrachten die ik op de tweede dag volgde waren onder meer: Strategische visie web 2.0 (Jan Van Hee, Maarifa), Archief 2.0 voor dummies (Christian van der Ven, Brabants Historisch Informatie Centrum) en Driver II (Karen Van Godtsenhoven, UGent). Een pluim tenslotte naar de beroepsvereniging VVBAD voor de uitstekende organisatie. De locatie en de catering waren een schot in de roos. Net zoals sommige lezingen smaakte de Médoc op de afsluitende receptie naar meer. Voor herhaling vatbaar.

Verder lezen:
abstracts van 10 september 2009
abstracts van 11 september 2009