J. Kessels: the novel

Yeah, we’re on the road again” zo luidt het bij country-ster Willie Nelson ontleende motto van de nieuwe en wervelende roman van P.F. Thomése. Na de fel bejubelde politieke satire “Vladiwostok” grijpt Thomése terug naar zijn romanfiguur J. Kessels die eerder in “Greatest hits” furore maakte.

J. Kessels werkt nog steeds als filmrecensent en columnist voor het Eindhovens Dagblad. Hij woont in Tilburg en is de beste vriend en favoriete personage van de schrijver. De vuilbekkende, excentrieke, constant rokende en drinkende J. Kessels neemt de ietwat bravere schrijver op sleeptouw naar de meest gore plaatsen. Samen dwepen ze met films, country- en popmuziek en Charles Bukowski. Als eerbetoon aan het leven van een bohémien zoeken ze zelf ook voortdurend naar drank en goedkope seks. Ze trekken in een Toyota Kamikaze van Tilburg naar Hamburg om er in de hoerenbuurt Sankt Pauli op zoek te gaan naar Perry Boone, een man die getooid in een NAC-shirt door het leven gaat. Ze zijn vergezeld van Bertje de Braaij, opdrachtgever van deze bizarre zoektocht en een oude jeugdkennis van de schrijver. Deze man – zoon van een illustere frituuruitbater - roept bij de schrijver allerlei zeemzoete en vooral geile herinneringen op aan Birgit de Braaij. B.B. was het wulpse zusje van Berend en de ster in Cafetaria Van Vroeger. Ze had een geweldige kont wat haar de bijnaam 'knetterhete frituurspetter' opleverde. In Hamburg krijgt de leuk begonnen roadtrip een morbide staartje. Na het bezoek aan een zoveelste voze toplessbar ontdekken de hitsige mannen in de kofferbak van hun wagen het lijk van een Turkse man. Verbouwereerd keren ze halsoverkop terug naar hun vertrouwde habitat, het veilige Tilburg.

J. Kessels: The Novel” leest als een dolkomisch stripverhaal met de sfeer van een klassieke film noir vol fatale vrouwen. De mooie lay-out, met tekeningen van striptekenaar Gerrit de Jager, versterkt het hoge stripboekgehalte van deze bizarre roman. Omwille van de flinterdunne plot hoef je dit boek niet te lezen, maar de manier waarop Thomése zijn parodiërende verhaal brengt is zo speels en vernuftig dat het leesplezier van de pagina’s knalt. De schrijver lijkt er zelf genoegen in te scheppen om zijn helden de meest voze en kinderlijke praat te laten verkondigen. Zoals een kleuter zich verkneukelt in het uitspreken van vieze woorden, genieten deze outcasts van hun adolescente baldadigheid. Al schakelt Thomése even vlot van stijlregister, zodat dat uitbundige sfeertje van onvolwassen mannen onder mekaar frequent via voice overs op metaniveau doorbroken wordt. Zo denkt de vertelfiguur met veel nostalgie terug aan zijn geliefde B.B. De vele filosofietjes rond het belang van frikadellen, sigaretten en countrymuziek doen dan weer erg absurd aan. Er wordt terloops ook nog eens gelachen met het bedroevende peil van het Duitse voetbal. P.F. Thomése scoort met zijn geestige oneliners aan de lopende band, iets wat van de gemiddelde Duitse voetballer overigens niet gezegd kan worden. Af en toe is er een vette knipoog naar filmiconen als Brigitte Bardot, of literaire helden als Charles Bukowski en Jack Kerouac. Grote literatuur is dit allemaal niet, maar als staaltje van fuction is het onovertroffen in het Nederlandse taalgebied. P.F. Thomése biedt met zijn verknipte universum vol vuilbekkende en dronken losers een adequaat tegengif tegen de politiek correctheid en de zo welig tierende zelfgenoegzaamheid.

Recensie geschreven in opdracht van Vlabin-VBC en gepubliceerd in Leeswolf 2009, nr. 6 / september

P.F. Thomése, 'J. Kessels: The Novel'
Contact, 223 pagina's, € 16,95