Why You Should Read Kafka Before You Waste Your Life

-Why You Should Read Kafka Before You Waste Your Life-
Als je het over opvallende boekcovers hebt, dan kan je deze titel niet over het hoofd zien. Dit boek werd zowel voor de AIGA 50 Books/50 Covers als de Greatest book covers geselecteerd. Zowel titel - Why You Should Read Kafka Before You Waste Your Life - als illustratie spreken tot de verbeelding. Ik las het verzameld werk van Franz Kafka voor het eerst als student, ruimschoots op tijd dacht ik toen nog naïef. Vooral de romans Het Proces en Het Slot konden me bekoren.

De vervreemdingsparabel "Metamorfose" intrigeerde me echter het meest. Daarin ontwaakt Gregor Samsa, een reizende verkoper, op een ochtend om te ontdekken dat hij niet alleen te laat is voor de trein, maar dat hij op de een of andere manier is veranderd in een reuze kakkerlak. Jaren later - toen ik mijn leven al grondig aan het verkwisten was als boekenrecensent - kreeg ik Zeugzoenen van Marie Darrieussecq voor de kiezen. Dat was het verhaal van een parfumverkoopster die in een varken verandert en zich bijgevolg steeds beter integreert in de hedendaagse samenleving. Het las als een eigentijdse update van Kafka's verhaal. Gregor Samsa is overigens ook de naam van een postrock band die - hoe kan het ook anders- wereldvreemde muziek brengt.

In 'Why You Should Read Kafka Before You Waste Your Life' ontrafelt de Britse auteur James Hawes op onnavolgbare wijze het universum van Franz Kafka. Hawes focust op de vele mythes over Kafka, en tracht deze op satirische wijze te deconstrueren. Zo wilde Kafka al zijn werken vernietigd zien na zijn dood. Het is geen biografie in de strikte betekenis, zoals klassieke werken als “Der ewige Sohn“ van Peter-Andre of “Kafka: A Very Brief Introduction” van Ritchie Robertson's maar een boeiende Kafkaiaanse verkenning van het leven van de enigmatische schrijver. Leesplezier gegarandeerd.

Verzameld werk / Franz Kafka
Querido, 1988
1072 Bladzijden
ISBN 9021469987


Why You Should Read Kafka Before You Waste Your Life / James Hawes
St Martin's Press, 2009
ISBN: 978-0-312-37651-2