Pagina 99 Test

Lees pagina 99 van een nieuw boek en volgens Ford Madox Ford weet je dan meteen of je het hele werk wil lezen. Als je proeft dat het een rot ei is hoef je ook niet het volledig ei op te lepelen, dat is de filosofie achter deze theorie. Of positiever bekeken, op pagina 99 aanbeland is de pen van de auteur goed gesmeerd. De personages zijn geïntroduceerd, de toon is gezet en de centrale thema's zijn aangesneden. Uiteraard gaat dit enkel op voor volumineuze werken. Bij een novelle of een beknopt non-fictie werk zit je op pagina 99 algauw bij de noten of de verantwoording. Wat soms ook wel het interessantste gedeelte van een boek is.

Een nieuwe website wil deze pagina 99 test operationaliseren. Deze site gaat binnenkort online. Dappere schrijvers kunnen zo hun manuscript laten beoordelen. Er bestaat ook al een blog die deze test op een aantal geselecteerde werken toepast. Ik heb zelf de proef op de som genomen bij twee boeken om te zien of die pagina 99 echt zo relevant is. Eerst bij een fictie werk, vervolgens bij een non fictie boek.

Keest 't Hart Het mooiste leven...: een seizoen bij sc Heerenveen
(Querido, 2006)

p.99 (1ste alinea)
"Sander vertelt me dat hij lang in Frankrijk heeft gewoond, dat hij nog steeds behoorlijk Frans praat. 'Dat moet je tegen Foppe zeggen' zeg ik. Een tijdje later zie ik hem een perfect interview afgeven aan de Franse televisie. De andere spelers vinden dat behoorlijk stoer, Frans beheersen ze niet erg, naar vrouwen kijken en zwaaien, dat gaat allemaal veel beter."

Mijn eerste indruk: waarschijnlijk een aardige, goed lopende roman met veel dialogen, maar geen absolute leesprioriteit. Wellicht iets voor in de zomer, als de competitie stil ligt.

Sylvia Engdahl (ed.): Blogs
(Greenhaven Press, 2008)

p.99 (1ste alinea, auteur George Packer)
"Blogs lack the dept of print journalism. First, a confession: I hate blogs. I'm also addicted to them. Hours dissolve into nothing when I suit up and dematerialise into the political blogosphere, first visiting one of the larger, nearer online opinion diaries (...)"

Mijn eerste conclusie: dit wil ik zeker lezen, prikkelend en controversieel, belooft me een kritische staalkaart van de Angelsaksische blogosfeer te bieden.

"Open the book to page ninety-nine and read, and the quality of the whole will be revealed to you." --Ford Madox Ford


Bron: the Guardian