20 km door Brussel 29 mei 2011

Gemengde gevoelens na de 20 km door Brussel. Als generale repetitie voor de Luxemburgse marathon liep het prima. Enkel mijn hooikoorts speelde me bij dit warme en winderige weer parten. Ik liep in mijn marathontempo van circa 13 km/u. De hellingen gingen vlot tot die laatste lange, steile strook in de Tervurenlaan. Ik finishte in 1u33:07, dat is  2 minuten trager dan vorig jaar. Maar ik eindig wel bijna 300 plaatsen hoger in het algemeen klassement. Bij de mannen eindigde ik 2009de, in de VH categorie 838ste.  Het bewijs dat het door het weer een zware wedstrijd was. De organisatie en de omkadering van het .Be Team was voortreffelijk. Dank aan alle medewerkers van Personeel en Organisatie voor de warme ontvangst! Er was echter ook een schaduwzijde met het jammerlijke overlijden van een 26-jarige deelnemer. Ik zag hem zoals de meeste deelnemers bewusteloos op de grond liggen, 800 meter voor de finish en dat zag er niet goed uit. Ik was te verbouwereerd om er nog een eindsprint uit te persen. Wat doen een handvol seconden er toe als je op de achtergrond de sirenes van de ambulances hoort aanzwellen? De ongelukkige loper, een brandweerman uit Gent, overleed later in het ziekenhuis aan een hartaderbreuk. Mijn innige deelneming aan alle nabestaanden. Een andere man, ook 26 jaar, raakte oververhit. Hij wordt in een kunstmatige coma gehouden, maar verkeert niet in levensgevaar. Volgens Patrick Vankrunkelsven, arts en politicus, werd er te weinig water uitgedeeld, tussen kilometer 6.5 en 15 was er enkel sportdrank te verkrijgen. Bij een temperatuur van 25°C  is dat volgens Vankrunkelsven onverantwoord. Het was in ieder geval een bewogen editie, deze 32ste twintig km door Brussel.


Officiële klassementen 20 km Brussel 2011