Vizier op scherp

Hoe gek vind je jezelf op een schaal van een tot tien? Bij job interviews kan je soms de gekste en meest onverwachte vragen voorgeschoteld krijgen. Glassdoor, een online jobmagazine, selecteerde de 25 meest ridicule sollicitatievragen van het voorbije jaar. Sommige bedrijven doen blijkbaar een beroep op je fantasie en inbeeldingsvermogen. De vraag welke superheld je had willen lijkt allesbehalve relevant. Logisch denken krijgt ook een geheel nieuwe dimensie. Als een appel 20 cent kost, een sinaasappel 40 cent, en een ananas 60 cent, hoeveel kost dan een peer? Bij Google vroegen ze dan weer hoeveel basketballen er in de kamer passen. Solliciteren is duidelijk geen exacte wetenschap.

Toen ik destijds hengelde naar de post van bibliotheekassistent kreeg ik in de eerste ronde een lijst van twintig trefwoorden op mijn bord, variërend van de Gouden Uil tot Hugo Claus. Het lezen van de culturele krantenbijlagen bleek toen een geweldige pré te zijn. Nu zit ik sinds enkele jaren veilig aan de anderekant van de tafel. Ik tracht me zoveel mogelijk te beperken tot het stellen van relevante vragen. Al kan ik het soms niet laten om sollicitanten te vragen of ze lid zijn van de openbare bibliotheek en wat het laatste boek is dat ze gelezen hebben. Sommigen denken daar wel erg lang over na, alsof ze  een eeuwigheid geen boek meer gelezen hebben. Andere kandidaten zijn dan weer heerlijk spontaan en geven toe dat de bibliotheek de laatste hoop is na twaalf ambachten en dertien ongelukken. Op de vraag waarom ze in een bibliotheek willen werken antwoordden ze ongegeneerd dat ze een rustige job zoeken waar ze in alle stilte kunnen lezen, meer zelfs, boeken kunnen verslinden. Dan zijn ze in een bewaarbibliotheek duidelijk aan het verkeerde adres.

Met alle bezuinigingen en aangekondigde sluitinge van bibliotheekfilialen in onze sector is ondertussen geen enkele bibliothecaris nog zeker van zijn plaats. In Groot-Brittannië moet liefst een kwart van het bibliotheekpersoneel naar een nieuwe job zoeken na de verplichte sluiting van enkele honderden bibliotheken. Meer en meer posten worden er door vrijwilligers ingevuld. Ook hier dreigen relatief veel bibliotheken de deuren te moeten sluiten. We kunnen dus maar beter goed voorbereid zijn en ons vizier op scherp zetten. Op de vraag hoe gek ik mezelf vind, zou ik mezelf overigens een negen geven. Domme vragen verdienen een dom antwoord.

Column geschreven in opdracht van Digitale Bibliotheek, oorspronkelijk gepubliceerd in DB 2011 (maart), p.10