Run Oostende 2011


Amper twee weken na de nachtmarathon van Luxemburg kwam ik alweer aan de start van de 21ste editie van Het Nieuwsblad Run Oostende, een klassieker onder de massalopen met meer dan 2.000 deelnemers. Het parcours langs het centrum en de vissershaven is vlak en dat was een verademing na Luxemburg en Brussel. De finish lag zoals steeds op de Zeedijk, en daar stond mijn bijna voltallige familie te supporteren. Het was bloedheet, van bewolking was er om 15 uur  geen sprake meer.  Ook de wind was zwak,  enkel na het opdraaien naar de dijk voor de laatste 3 kilometers voelde je een licht briesje. Tot halverwege de race was mijn tempo prima, de eerste 5 kilometer liep ik in 20:46. De lange eindeloze strook langs de Kon. Astridlaan deed me de das om, heel even liet ik mijn tempo zakken, hevig verlangend naar een drankpost en water. Op de dijk liep ik heel alleen, het deelnemersveld was heel versnipperd. Met mijn familie aan de kant kon ik niet anders dan sterk finishen. Met mijn eindtijd (44:02) bleef ik ietwat onder mijn eigen hoge verwachtingen. Het parcours was wel 300 meter langer (10,3 km) en door de hitte werd het een loodzware wedstrijd.  Maar niet getreurd, ik behaalde een 92ste plaats in het eindklassement en zowaar een 10de plaats  in mijn categorie. De frisse pint na afloop smaakte als nooit tevoren.