De leestafel van Catherine Hayward

Na de Amerikaanse kunstenares Jess Barnett vorige week, is het deze keer aan de modejournaliste Catherine Hayward. In een vorig leven was ze garnaalvisser en onderzoeker aan de Universiteit Gent. Ze heeft een diploma Germaanse talen, Bibliotheek- en Archiefwetenschappen en Vrouwenstudies. Ze sleurt geen e-readers maar zware boeken mee op haar reizen. Een muzieklijstje opstellen vond ze te makkelijk maar ze was wel bereid om een  top 10 van haar favoriete literatuur op te stellen. Al haar achtergronden en stokpaardjes schemeren door in haar boeken toptien.




De leestafel van Catherine Hayward 

1. Ms Dalloway - Virginia Woolf:  
"Het is voor mij onmogelijk om maar een exemplaar uit haar oevre te kiezen, maar omdat deze lijst anders te saai zou zijn: het boek waar ik het meeste mee leef en het vaakst opnieuw lees is Mrs Dalloway. Heel het boek lijkt wel een quote, zo mooi zijn de zinnen. Vroeger vroeg ik me af hoe er ooit nog iemand na Woolf had durven schrijven. Haar taal en personages zijn voor mij ongeëvenaard. "

2. Le deuxième sexe- Simone de Beauvoir.  
"Alle Judith Butlers en Naomi Wolfs ten spijt, is dit meesterwerk van tweede generatie-feministe De Beauvoir voor mij nog steeds het enige werk dat na al die jaren overeind blijft. Verplichte literatuur, voor iedereen."

3. More, Now, Again- Elisabeth Wurtzel 
"Het vervolg op bestseller Prozac Nation, het statement boek van Generatie X, een boek dat me echt aangreep. Dit boek vind ik beter geschreven en bevat een van de mooiste passages die ik ooit gelezen heb."

"Autofictie is een vies woord maar niet bij Dave Eggers. Ik vind Eggers een geniale schrijver en heb van dit boek het meest genoten."

"Toneelschrijver Pirandello sloot zijn oeuvre af, na meer dan twintig jaar werk aan deze roman, met dit boek waarin de ondergang van het individu heel scherp in beeld gebracht wordt. Heel toepasselijk in tijden van sociale media overload." 

6. Wuthering Heights - Emily Bronte 
"Een van de mooiste liefdesverhalen. Ook dit boek herlees ik vaak. Met Kate Bush op de platenspeler." 

7. L’inferno- Dante 
"Ik hou van dit boek omdat het toont, net als Macbeth van Shakespeare, hoe slechte karakters van alle tijden zijn. De allegorie is zo vol verbeeldingskracht, dat het zeven eeuwen later nog perfect werkt. En voor Dante alleen al is het de moeite om Italiaans te leren. "

8. Neuromancer- W. Gibson 
"Geek meesterwerk uit 1984. De 2001 Space Odyssey van de boekenwereld. Mijn persoonlijke eerste sci-fi roman, die zo’n indruk op me maakte dat ik nog niets vond dat hem overtroffen heeft. "

9. Watchmen - Alan Moore/ Dave Gibbons 
"Een visionaire grafische roman met mijn favoriete mannelijke hoofdpersonage ooit: Rorschach. Het boek is uitzonderlijk op alle niveaus: taalgebruik, plot, grafische ontwikkeling en opbouw. Het verdoemenis-verhaal is geen excuus voor special effects maar brengt een catharsis een griekse tragedie waardig." 

10. Nausea- JP Sartre 
"Net zoals het boek van Pirandello vind ik Sartres’ Nausea niet pessimistisch of fatalistisch, het stelt gewoon erg pertinente vragen over het individu, en na het hele proces van walging, komt tot een bevrijdende houding. Voor mij was Nausea lezen een opluchting, niet alleen vanwege de inhoud, maar ook voor de stijl die heel anders is dan zijn non-fictie (Being and Nothingness)."