Mobiliteit 2.0

De MOBIB-pass opent de deuren naar de mobiliteit van morgen. Beleef een ware revolutie in uw dagelijks gebruik van het openbaar vervoer met de MOBIB-pass, de nieuwe vervoerskaart van de MIVB: snel, makkelijk en flexibel. U spaart tijd uit bij het hernieuwen van uw vervoerscontracten en u bepaalt zelf de geldigheidsdatum van uw abonnement. Alles wordt mogelijk met behulp van een elektronische chip die u kunt opladen gedurende 5 jaar. Tot zover de promo talk. Enkele dagen geleden werkte mijn MOBIB-pass plotseling niet meer. De poortjes in het metrostation kreeg ik niet meer open. Eén,  ik BIB. Twee, ik passeer niet

Dit was een goede test om te zien hoe het met de dienstverlening anno 2012 stond. Eerst trachtte ik het via het internet op te lossen, in de FAQ van de MIVB website vond ik echter geen antwoord, de heldesk telefonisch contacteren lukte evenmin. Voortdurend de bezettoon. En de belofte dat je terug gebeld ging worden als je je telefoonnummer achterliet, gaf ook geen resultaat. Er werd niet terug gebeld. Je kan dus maar beter braaf aan het loket aanschuiven. In het treinstation zei de Franstalige loketbediende dat er met mijn kaart niks aan de hand was, tout à fait valable. Mijn repliek dat de kaart niet meer werkte wuifde ze weg. Als er toch nog problemen waren, moest ik naar de MOBIB-kiosk in de Naamse Poort gaan.

Geen probleem, denk je dan, terwijl je naar een portie fijn stof hapt. Opnieuw aanschuiven, deze keer aan het MOBIB loket. Daar nam de lome loketbediende akte van mijn probleem.  Hij haalde er zijn collega bij en die bevestigde dat ik best naar een treinstation kon gaan voor de aanmaak van een nieuwe kaart. Van het kastje naar de muur gestuurd worden, heet dat dan. Zo krijg je het als reiziger wel warm, niet onbelangrijk in deze koude tijden. Na opnieuw geduldig in de rij te hebben gestaan, kreeg ik uiteindelijk van een wel werkwillige loketbediende een gratis duplicaat. Hij diende er wel de gebruikershandleiding bij te nemen,  maar eind goed, al goed. De deur naar naar de mobiliteit van morgen gaat weer open.