Trends voor 2013

Het is een trend om bij het naderen van het jaareinde vooruit en achteruit te kijken. En sommigen experts kijken zelfs zijwaarts.  De traditionele terugblik stel ik toch nog maar wat uit. Best-of lijstjes van boeken en albums schud je niet zomaar uit je mouw. Maar misschien doe ik het toch maar beter voor 21 december 2012. Je weet maar nooit met het einde van Mayakalender en de voorspelde Apocalyps. Doemscenario's te over,  maar we blijven optimistisch en stellen hier liever de zeven trends voor 2013 voor. Volgens trendwatcher Herman Konings zijn dat Upcycling, Digitale detox, de nieuwe bescheidenheid, Meer voor minder, Branded government, ME-seum en geuren zien, maken voelen. 

De terugkeer naar het kleinschalige is een natuurlijke reactie op de bedreiging van klimaat en de crisis. Er is meer aandacht voor familiewaarden, gezondheid, tijd voor kwaliteit en terug naar de natuur. We zullen meer waarde hechten aan geuren, als reactie op de overdreven aandacht voor beeld en geluid met Aroma-dj's. Niet enkel muziek, maar ook passende geuren op de dansvloer.

Upcycling is het creëren van een meerwaarde met rommel, bijv. een pull uit de kringwinkel herknippen tot wanten.De curator-consument is baas over zijn consumptiegedrag en bemoeit zich ook met het aanbod, treedt op als criticus of werkt actief mee. Denk aan Starbucks. More for less for more (M4L4M) is meer innoveren met minder geld voor meer mensen.  Met de app ‘iStethoscope' monitort u uw eigen hartslag,  met ‘Lapka' hebt u uw eigen voedselinspectie mee.  Handig en goed voor de volksgezondheid.

Digitale detox is afstand nemen van overdreven gebruik van sociale media om weer mensen te ontmoeten.  Denk aan hotels met kleine kamers en heel grote bars, ondergrondse speakeasy-bars waar geen ontvangst is, kortingen als je de tablet of smartphone achterlaat aan de hotelreceptie, apps als Black Tomato.Branded government tenslotte bevat kleine initiatieven om het menselijke aspect op te waarderen met bedrijven die denken in termen van ‘service' in plaats van producten. Dat ziet er dus zo slecht nog niet uit.  Enkel de digitale detox vind ik waardeloos. Even serieus blijven, met de nodige zelfdiscipline is er van #digitale dwang geen sprake.