Dwars door Mariakerke-Raversijde 2013

De Amerikaanse 1500 meter-loper Malcolm Gladwell vergelijkt de 5000 meter met een roman en de marathon met een romancyclus van Marcel Proust. Maar wat is een 10.000 meter wedstrijd dan? Twee romans voor de prijs van één? Herman Brusselmans en Heleen van Royen in een fraai verzamelbandje? Dat vroeg ik mij af in het Albertpark Stadion van KV Oostende, de start- en aankomstplaats van Dwars door Mariakerke.  Een ronde van precies tien km, met als keerpunt het Provinciaal domein Prins Karel in Raversijde. Mijn eerste 5 km waren prima. Ik liep vaak alleen tegen de wind, vol zelfvertrouwen en kon moeiteloos versnellen. Te vergelijken met een geestige roman. Nog drie keer slapen en ik word wakker. Het vet was helaas al na een kilometer of zes van de soep. Dat was de prijs die ik betaalde voor te weinig duurlopen de voorbije weken. Met nog drie kilometer voor de boeg werd het een vermoeiende novelle. Iedere zondag sterven en doodgaan in de week. Maar ik finishte in een al bij al behoorlijke 38'04" en sta tot mijn verbazing na elf wedstrijden op de 8ste plaats in het algemeen klassement. De zoektocht naar de verloren tijd is voor later, nu eerst even genieten van het momentum.
Dwars door Mariakerke-Raversijde 2013: Startnummer: 139, 10.000 meter in 38'04", AVS: 15, 76 km/u, MAX: 22,3 km/u, 36ste plaats totaal, 13de plaats leeftijdscategorie.
Enhanced by Zemanta