Stadsloop Gent (2009)


Sommige mensen beweren dat lopers een sekte vormen. Ja maar dan wel een die alle andere overbodig maakt. Op Hemelvaartsdag, de dag van processies en communies, begeven meer dan 6 000 lopers zich naar Gent voor de jaarlijkse stadsloop. Het wordt mijn derde deelname en mijn 25ste wedstrijd sinds ik in 2006 met lopen begonnen ben. Samen met Brugge vormt vormt Gent een prachtig tweeluik. Veel ambiance en een parcours dat dwars door de binnenstad snijdt, oa langs de Visserij, waar ik in mijn studentenjaren op kot gezeten heb. In die periode rookte ik nog een pakje sigaretten per dag en na een nachtje uitgaan ging ik toen wel eens uit wroeging wat joggen aan de Visserij. Sloffen was een beter woord. Na twintig minuten was ik pompaf. En nu anno 2009 loop ik de ganse Gentse binnenstad door voor eigen plezier.

Voor de start had ik in het Citadelpark mijn eerste echte hooikoortsaanval van het seizoen. Tranerige ogen, lichte hoofdpijn, verstopte neus etc. maar voorgestuwd door de ambiance en het publiek ging het lopen verrassend goed. Km zes passeerde ik na 24:40. Het tempo zakte wat na de tweede bevoorrading en aan de Coupure versnelde ik weer zoals voorgenomen, ook aan de Rozier bergop ging het nog goed. Eindtijd: 42:57 (14,25 km/h ; 4:13 / km). Geen leeg gevoel dit keer. Het weer was ideaal. Opvallende vaststelling bij die 25 wedstrijden had ik slechts één met relatief slecht weer: de halve marathon van Brussel in 2008. Volgende wedstrijd wordt weer Brussel met de 20 km op 31 mei.

Officële uitslagen Stadsloop Gent 2009:
5.4 km
10.2 km

Fotogalerij deelnemers
via Huub80blog

Vorige edities:
2008
2007